dilluns, 24 de novembre del 2014

La composició del text: Planificació, composició i revisió.

Per elaborar un text primer s'ha de fer una planificació. És fan uns primers intents de redacció amb un, dos o més esborranys. A continuació, es fa la revisió a fons de la coherència del discurs de la cohesió, de l'adequació, de la correcció i de la variació. 


Separem aquest procés en els punts següents:

La planificació: Reflexionar, establir els objectius que volem aconseguir amb el text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i ordenar la informació que volem transmetre. 


Anàlisi de la situació comunicativa



1. Què vull escriure? (Tipus de destinatari): En aquest apartat hem de pensar a qui es dirigeix el text per poder escriure d'una manera o d'un altre. Per tant hem de tenir en compte els següents factors. 


                         - Grau de formalitat: Llenguatge col·loquial o formal.
                         - Fórmula de tractament: Tu, vostè, vós...
                         - Gènere del destinatari: Home o dona. Si és mixt, farem 
                                                             servir formules no marcades. Si no 
                                                             n'hi ha farem servir el masculí. 
                         -Varietat dialectal: Si ens dirigim a persones amb la mateixa 
                                                     varietat dialectal que nosaltres farem servir
                                                     forma de la llengua estàndard. 

2. Sobre què vull escriure? (Tema): Tenir una visió general i global del que volem transmetre i que volem comunicar amb el text. El tema que escollim ens demanarà un lèxic diferent. Ex: No es el mateix escriure de jardineria que   de centrals nuclears. 

3. Per què vull escriure? (Objectius): Objectius diferents, textos diferents. Segons l'objectiu plantejarem diferents tipus de textos. Els diferents tipus de textos són: 
  •  Funció narrativa: Conte.
  •  Funció descriptiva: Guia d'una ciutat.
  •  Funció explicativa: Llibre de cuina.
4. Com ho vull escriure (Extensió, estructura, etc): En l'extensió, en alguns textos farem esforç per sintetitzar i en altres un de desenvolupament d'idees i argumentació. En el cas de l'estructura, cada tipus de text determinarà una estructura o altra, ja que no és el mateix escriure una poesia que una carta o un conte, i per tant caldrà tenir en compte estructures estandarditzades. 

Recollida de la informació

Pluja d'idees: Escriure a raig tot el que ens passi pel cap en un moment determinat sobre un tema en concret. 

Documentació: Fer una recerca prèvia sobre el tema. 

Respondre a les 6W: (Qui, què, on, quan, per què, com): Ens ajuda a no deixar-nos cap dada important. És bo fer-se totes les preguntes sobre el tema però després cal decidir si és rellevant o no. 

Prendre apunts de la informació recollida: És molt recomanable per a textos descriptius. És a dir, s'ha d'observar de prop allò que s'hagi d'escriure i fixar-se en tots els detalls i anotar en el mateix moment tot el que s'hagi captat. 

Selecció i ordenació de la informació

Selecció d'idees: Triar quina informació ens quedem i quina desestimem. Cal tenir em compte l'emissor, el receptor, el missatge i el canal. 

Ordenació d'idees: Posar-les en ordre, idees principals primer i secundàries posteriorment. 

Tècniques d'agrupació: Agrupar les idees formant conjunts d'idees unides per alguna semblança. 

Tècniques d'ordenació: Establir un ordre per ls grups formats anteriorment. 

La redacció: Redactar és transformar els plans i les idees en llenguatge escrit. 

Estructura del text

Paràgraf: Distribueix en blocs les diverses idees que formen un text. Ho fa visible i entenedor. 

Cada paragràf pot constar d'una idea o més d'una idea. En cas que un paràgraf tingui una sola idea, la cohesió entre tots els paràgrafs constitueix un únic missatge general.  En cas que un paràgraf tingui més d'una idea aquestes es desenvoluparan independentment en paràgrafs posteriors. També pot passar que més d'un paràgraf tingui una sola idea i en aquest cas els diversos paràgrafs que tracten sobre un mateix subtema constitueixen un apartat del tema general. 

Hi ha diferents tipus de paràgrafs segons el contingut:

1. Paràgrafs introductoris: a l'inici d'un text i introdueixen el que serà escrit. 
2. Paràgrafs expositius: Formen el cos del text i volen transmetre el                       desenvolupament de les idees. 
3. Paràgrafs conclusius: Formen l'últim paràgraf o grup de paràgrafs finals i           resumeixen el text.  

Connectors: Elements de cohesió textual que relacionen paràgrafs. Hi ha diferents tipus de connectors: 

  • Conjuncions i locucions conjuntives: però, i, o, per tal que...
  • Preposicions i locucions prepositives: Entre altres coses, a causa de...
  • Adverbis i locucions adverbials: Abans-d'ahir, d'una banda, de l'altra... 
  • Altres paraules o expressions: És a dir, recapitulant, pel que fa...
Els connectors poden tenir diverses funcions com són: senyalitzar, organitzar, relacionar, exemplificar, oposició i objecció, causa i conseqüència, etc. 

La puntuació: Eina bàsica per estructurar un text i delimitar el significat exacte del missatge que es vol transmetre. La puntuació té diverses funcions: 

  • La coma: per separar els elements d'una sèrie (excepte si estan separats per les conjuncions i, ni, o)
  • El punt i coma: en enumeracions complexes, s'utilitza per separar els diversos grups d'elements. 
  • El punt: punt final d'una oració amb el significat complet que no està enllaçada sintàcticament amb cap altra. 
  • Els dos punts: per introduir enumeracions, exemples, citacions textuals, etc.
  • Els punts suspensius: amb la intenció de deixar voluntàriament inacabada una frase.
  • Els signes d'entonació: el d'interrogació i d'admiració que s'utilitzen al final de les oracions interrogatives i exclamatives directes, respectivament. 
  • Els parèntesis: per afegir incisos i informació intercalada en una frase. 
  • Els guions: per introduir en la frase un incís. 
  • Les cometes: per reproduir literalment una citació textual.
L'estil: 

1. Adequació: Tenir compte amb el registre triat i usar paraules i expressions         adequades a aquest registre. 
2. Claredat: Buscar la claredat, cal que ens fem entendre. Fer servir paraules         d'ús corrent i construccions sintàctiques que facilitin la comunicació amb el         lector.
3. Precisió: Cada paraula ha de reflectir al màxim la realitat que volem                  expressar. 
4. Concisió: Evitar construccions artificioses complicades que "vesteixen" més o     sonen millor. 
5. Variació: Evitar repeticions innecessàries.

La revisió: Revisar és examinar i avaluar el que hem escrit. Decidir si s'adiu amb les nostres expectatives. Cal llegir, avaluar i decidir. Res és intocable i no ens hem de limitar a revisar la forma sinó revisar a fons el contingut. Deixar per al final la revisió dels continguts més superficials com la gramàtica i les convencions. 


Tots aquests punts faran que el text que ens hem proposat escriure tingui una estructura i un contingut excel·lent. Us animo a què ho proveu i comproveu la diferència a fer-ho ràpid i sense unes pautes. 


Informació extreta dels documents proporcionats a classe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada